De Toonzaal van Leendert van der Waal was 27 en 28 november 2016 het decor van de jaarlijkse Precision Touch Design (PTDAE) dagen. Dit is een congres van de Precision Touch Design gemeenschap in Europa en de VS. Het doel van Precision Touch Design is om de verbinding tussen speler en instrument zo innig mogelijk te maken. Dit doen we met een doelgerichte en precieze werkwijze bij onderhoud en revisie van een vleugel of piano. De resultaten spreken voor zich.
Kennis delen
Veertig collega’s uit Nederland, Belgie, Duitsland, Engeland, Frankrijk en de VS hebben elkaar op deze dagen hier in Randwijk ontmoet. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Precision Touch Design hebben we weer met elkaar gedeeld.

- Wim Feldhaus
- schetste mogelijke ontwikkelingen voor de toekomst.
- Reint Ezenga
- besprak het kantelpunt van de toets.
- Norbert Abel
- De baas van pianohamerkoppenfabrikant “Abel”, gaf een presentatie over de productie van hamerkoppen en vooral ook hoe deze productie tegemoet kan komen aan de Precision Touch Design principes. Heel belangrijk!
- David Stanwood
- De grondlegger van Precision Touch Design haalde herinneringen en anekdotes op over de moeite, die het koste om de traditionele pianowereld van fabrikanten en pianisten te overtuigen van de kracht van Precision Touch Design.
- Arjen Reeser
- deelde zijn inzicht over het uitwegen van hamerkoppen in piano’s met de “Fosbury Flop” en “Center of Mass”
- Mark Gijsens
- presenteerde een handige App om het ideale aangrijpingspunt tussen toets en onderhamers te bepalen, de “Magic Leendert”. (Echt waar!)
- Leendert van der Waal
- introduceerde een nieuwe gereedschap voor het uitwegen (calibreren) van toetsen met loodgewichten. Hiermee gaat deze moeizame en tijdrovende klus sneller en beter dan voorheen.
Last but not least: Het was een warm bad om zoveel bevlogen collega’s bij mij te gast te hebben.